Harsen (eller Harsavallen) är en väl bevarad fäbod 18 km från Järvsö centrum, uppe i de skogklädda bergen.
Fäboden består av två bebyggelsegrupper, Storvallen och Lillvallen. En av stugorna på Storvallen, Bergmans skojegård (skogsgård, fäbod), donerades av Ingeborg och Stina Persson till Gästrike-Hälsinge Hembygdsförbund, och den förvaltas av Järvsö Hembygdsförening genom Fäbodkommittén. Bergmans skojegård är nu museum med fyra byggnader och många föremål från fäbodtiden finns bevarade, en stor tillgång för historien om äldre tiders gårdsdrift med fäbodbruk.
En liten men innehållsrik bok om Harsen finns att köpa hos hembygdsföreningen.

Klicka här för att se på karta

Sommaren 2018

Gratis guidade visningar kl 13-16 varje lördag och söndag i juli med start 30 juni.
Skogens dag måndag 16 juli (kl 10-13) och hela den följande veckan öppet med gratis guidning kl 13-16.

Föredrag på Harsen
Onsdag 18 juli – Föredrag kl 13 med Nisse Olofsson om Hemgård, bodeland och fäbod. Därefter öppet med guidad visning fram till kl 16.

Onsdag 21 juli – Föredrag kl 13 med Ingrid Steneholt om Örter och växter på fäbodar. Därefter öppet med guidad visning fram till kl 16.

Fäbodslöjd för hela familjen
Lördag och söndag 21-22 juli samt 28-29 juli, kl 13-16. Fäbodslöjd – Mjukt & hårt. Pris 50 kr/person. Fikaservering.

Läs mer i hembygdsföreningens sommarprogram HÄR.

För övrig visning och information, ring 073-663 96 68 eller 070-287 81 63.