Inför ditt besök på Karls i Bondarv

Image

Gården ligger på ursprunglig plats i byn Bondarv, fyra kilometer söder om Järvsö i Hälsingland.

I Bondarv kan man uppleva hur byarna såg ut innan laga skifte då gårdarna låg tätt intill varandra. Karls ligger än idag precis vägg i vägg med grannen Oljons. Idag finns fem gårdar kvar i byn av de åtta som fanns under 1500-talet.

På Karls ser vi den första halvan av 1800-talet, då gården fortfarande levde. År 1833 hölls det sista bröllopet på gården och parets son Jonas kom att bli den sista brukaren av Karls. Jonas dog vid mitten av 20-talet och gården såldes på auktion.  Byggnaderna kom att bli stående fram till till 1930-talet.

Gården ägs sedan 1930-talet gemensamt av alla hembygdsföreningar i Hälsingland och är landskapets äldsta visningsgård. Den utgör idag ett viktigt besöksmål i Världsarvet Hälsingegårdar.

Järvsö Hembygdsförening arrangerar varje år ett omfattande sommarprogram för både barn och vuxna med guidningar, temautställningar och dräktstämma.

Priser

Visning av gården 200 kr/vuxen, 50 kr barn över 12 år.

Större förbokade grupper pris på förfrågan.

Presentation av våra guider

Gunilla Björs

Mångårig medarbetare med bakgrund som bonde i Järvsö. Gunilla är den som ligger bakom våra tematiska utställningar på Karls. Gunilla är särskilt kunnig kring textilier.

Hanna Ström

Hanna har arbetat på Karls sedan tonåren. Hon är fil.mag. i konstvetenskap och arkeologi samt har gedigen kunskap kring Hälsinglands kulturarv. Hanna är också certifierad Hälsingeguide.

Praktisk information

Gården är belägen 5 km söder om Järvsö, brunskyltat från rv 83.

Parkering finns i anslutning till gården.

Gårdsmiljön består av gräsyta, samt byggnader med höga trösklar.

Toalett finns, ej handikappanpassad.

Vid förbokning av visning kan fika ordnas på förfrågan.

Bokning och förfrågan

Förening: