Karls eller Karlsgården som den också kallas, har en lång historia som börjar för mer än tusen år sedan. Gården ligger på ursprunglig plats i byn Bondarv, fyra kilometer söder om Järvsö i Hälsingland. I Bondarv kan man uppleva hur tätt gårdarna låg i byarna. Karls ligger precis vägg i vägg med grannen Oljons. Idag finns fem gårdar kvar i byn av de åtta som fanns under 1500-talet.

Karlsgården ger en bild av hur gårdarna var utformade innan de byggdes på, till och rödmålades. När övriga gårdar byggdes om behöll Karls sin ålderdomliga kostym.  Herrstugan byggd 1750, vardagsbyggningen byggd 1800, fäxet och stallsbyggningen ligger samlade kring gårdstunet. På Karls ser vi den första halvan av 1800-talet. Då levde gården fortfarande. År 1833 hölls det sista bröllopet på gården, deras son Jonas kom att bli den sista brukaren av Karls. Jonas dog vid mitten av 20-talet, gården såldes på auktion. Det var jorden och skogen som var intressant för köparna så tomten och byggnaderna kom att bli stående till det att hembygdsrörelsen gjorde sin entré på 30-talet.

Gården ägs gemensamt av alla hembygdsföreningar i Hälsingland och är landskapets äldsta visningsgård. Ända sedan 1930 har den varit öppen för besökare och den utgör ett viktigt besöksmål i Världsarvet Hälsingegårdar. Järvsö Hembygdsförening arrangerar varje år ett omfattande sommarprogram för både barn och vuxna med guidningar, temautställningar och dräktstämma. En audioguide kan hyras med gårdens historia levandegjord.

Här har också filmer som Driver dagg faller regn och All jordens fröjd spelats in. Driver dagg faller regn kan du se på Youtube här.

Sommaren 2018

Caféet öppet 30 juni – 5 augusti alla dagar kl 11-15.

– Guidade visningar med inriktning på årets tema Rik & fattig

Måndagar, tisdagar, fredagar och lördagar kl 11:30 samt 13:30 under perioden 30 juni – 5 augusti.

Hör berättelsen om gårdens spännande historia och hur det var att leva i Hälsingland förr i tiden. Just i år är de guidade visningarna inriktade på temat Rik & fattig!

Pris: 150 kr (ingår gör då även ett säsongskort), 50 kr för ungdom 12-16 år och gratis för barn under 12 år.

Rôckstûggefôlket visar traditionellt hantverk

Onsdagar i juli kl 11:30-15:00.

Rôckstûggefôlket visar och lär ut traditionellt hantverk från orten.

– Gratis barndagar

Torsdagar i juli kl 12-15.

Lek, hantverk, sång och dans – med anknytning till barnens sysslor förr i tiden.
6-15 år. Fika, mat och dryck ingår.
Föranmäl senast dagen innan till info@jarvsohembygdsforening.se

– Kura skymning med mat från förr

Torsdagarna 12, 19 & 26 juli samt 2 augusti.

18:00-19:30 (den 2 augusti 20:00-21:30)
Traditionella rätter från bygden serveras på Karls – ät som man gjorde förr.
Endast förbokning, via www.kulturbiljetter.se senast kl 16 dagen innan.
Kostnad 120 kr, inklusive varmrätt, måltidsdryck (lingondricka eller svagdricka) samt kaffe och kaka.
Maten lagas av Gårdsrestaurangen på Stenegård.

20:00 (den 2 augusti 22:00)
12 juli: Allsång under ledning av Järvsökvartetten. (Entré 50 kr)
19 juli: Podpremiär med Historier från Hälsingland. (Entré 100 kr)
26 juli: Allsång under ledning av spelmän. (Entré 50 kr)  INSTÄLLT!
2 augusti: Bio på tunet med Driver dagg faller regn. (Entré 100 kr)
– Sittplatser finns, men ta gärna med egen stol eller filt utifall det blir knappt om sittplatserna!

Gårdscafé under kvällen.

– Dräktstämma med dräktmarknad

Söndag 8 juli kl 11-15.
Visning av dräkter med anknytning till årets tema kl 12. Tillverkning och försäljning av dräktdelar. Rôckstûggefôlket visar sina hantverk. Kaffeservering.

Telefon 0651-30 08 71.
Följ Karls på Facebook!