Karls eller Karlsgården som den också kallas, har en lång historia som börjar för mer än tusen år sedan. Gården ligger på ursprunglig plats i byn Bondarv, fyra kilometer söder om Järvsö i Hälsingland. I Bondarv kan man uppleva hur tätt gårdarna låg i byarna. Karls ligger precis vägg i vägg med grannen Oljons. Idag finns fem gårdar kvar i byn av de åtta som fanns under 1500-talet.

Karlsgården ger en bild av hur gårdarna var utformade innan de byggdes på, till och rödmålades. När övriga gårdar byggdes om behöll Karls sin ålderdomliga kostym.  Herrstugan byggd 1750, vardagsbyggningen byggd 1800, fäxet och stallsbyggningen ligger samlade kring gårdstunet. På Karls ser vi den första halvan av 1800-talet. Då levde gården fortfarande. År 1833 hölls det sista bröllopet på gården, deras son Jonas kom att bli den sista brukaren av Karls. Jonas dog vid mitten av 20-talet, gården såldes på auktion. Det var jorden och skogen som var intressant för köparna så tomten och byggnaderna kom att bli stående till det att hembygdsrörelsen gjorde sin entré på 30-talet.

Gården ägs gemensamt av alla hembygdsföreningar i Hälsingland och är landskapets äldsta visningsgård. Ända sedan 1930 har den varit öppen för besökare och den utgör ett viktigt besöksmål i Världsarvet Hälsingegårdar. Järvsö Hembygdsförening arrangerar varje år ett omfattande sommarprogram för både barn och vuxna med guidningar, temautställningar och dräktstämma. En audioguide kan hyras med gårdens historia levandegjord.

Här har också filmer som Driver dagg faller regn och All jordens fröjd spelats in. Driver dagg faller regn kan du se på Youtube här.

Sommaren 2019

Caféet öppet 29 juni – 4 augusti alla dagar kl 11-15.

– Guidade visningar med inriktning på årets tema: Indigo i klädedräkt & inredning

Måndagar, tisdagar, fredagar och lördagar kl 11:30 samt 13:30 under perioden 29 juni – 4 augusti.

Hör berättelsen om gårdens spännande historia och hur det var att leva i Hälsingland förr i tiden. Just i år är de guidade visningarna inriktade på temat Indigo i klädedräkt & inredning!

Pris: 150 kr (ingår gör då även ett säsongskort), 50 kr för ungdom 12-16 år och gratis för barn under 12 år.

Rôckstûggefôlket visar traditionellt hantverk

Onsdagar kl 11-15.

Rôckstûggefôlket visar och lär ut traditionellt hantverk från orten.

– Säsongsöppning och invigning av årets tema

Lördag 29 juni kl 11-15.

Invigning kl 12 av årets tema på Karls – Indigo i klädedräkt & inredning. Gårdscafé.

– Barnaktiviteter

Torsdagar kl 12-15.

Lek, hantverk, sång och dans – med anknytning till barnens sysslor förr i tiden. 6-15 år.

Mer information kommer.

– Dräktstämma med dräktmarknad

Söndag 14 juli kl 11-15.

Visning av dräkter med anknytning till årets tema kl 12. Tillverkning och försäljning av dräktdelar. Rôckstûggefôlket visar sina hantverk. Gårdens klädkammare står öppen. Kaffeservering.

Entré: 100 kr. Dräktklädda gratis entré.

Var med och delta, ta med, visa upp och berätta. Ju fler desto roligare.

Dräktstämman är en mötesplats med målsättning att öka intresset för folkdräkter och lyfta fram kunskap och tradition. Vi vill visa upp hantverksskicklighet och inte minst ge tillverkare möjlighet att möta nya kunder. Karls med sitt vackra läge 4 km söder om Järvsö, ger en fin inramning till arrangemanget.

Dräkthantverkare, var med och visa din tillverkning av dräktdelar! Du har också möjlighet att sälja det du gör. Järvsö Hembygdsförening bjuder alla medverkande på kaffe, smörgås och kaka.

Dräktsecondhand: Har du dräkt eller dräktdelar du vill sälja? Kontakta gärna Camilla Liljebjörn för mer information: 0651-407 62, 070-339 14 96 eller camilla.liljebjorn@live.com

I samarbete med Gästrike-Hälsinge Hembygdsförbund, Kulturutveckling Region Gävleborg, Västra Hälsinglands sl

– Kura skymning med spelmän och allsång

Söndag 28 juli kl 18-21.

Kom och sjung och njut av spelmansmusik i skymningen.
Entré: 50 kr. Gårdscafé.

– Kura skymning med bio på tunet

Torsdag 1 augusti kl 22.

Det blir kärlek och dramatik i filmen All jordens fröjd från 1953 efter Margit Söderholms bok som utspelar sig i Hälsingland.
– Sittplatser finns, men ta gärna med egen stol eller filt utifall det blir knappt om sittplatserna! Visas inomhus vid regn.

Gårdscafé under kvällen, öppnar kl 21.

Entré: 100 kr

I samarbete med Ljusdalsbygdens museum.

Telefon 0651-30 08 71.
Följ Karls på Facebook!