Karls eller Karlsgården som den också kallas, har en lång historia som börjar för mer än tusen år sedan. Gården ligger på ursprunglig plats i byn Bondarv, fyra kilometer söder om Järvsö i Hälsingland. I Bondarv kan man uppleva hur tätt gårdarna låg i byarna. Karls ligger precis vägg i vägg med grannen Oljons. Idag finns fem gårdar kvar i byn av de åtta som fanns under 1500-talet.

Karlsgården ger en bild av hur gårdarna var utformade innan de byggdes på, till och rödmålades. När övriga gårdar byggdes om behöll Karls sin ålderdomliga kostym.  Herrstugan byggd 1750, vardagsbyggningen byggd 1800, fäxet och stallsbyggningen ligger samlade kring gårdstunet. På Karls ser vi den första halvan av 1800-talet. Då levde gården fortfarande. År 1833 hölls det sista bröllopet på gården, deras son Jonas kom att bli den sista brukaren av Karls. Jonas dog vid mitten av 20-talet, gården såldes på auktion. Det var jorden och skogen som var intressant för köparna så tomten och byggnaderna kom att bli stående till det att hembygdsrörelsen gjorde sin entré på 30-talet.

Gården ägs gemensamt av alla hembygdsföreningar i Hälsingland och är landskapets äldsta visningsgård. Ända sedan 1930 har den varit öppen för besökare och den utgör ett viktigt besöksmål i Världsarvet Hälsingegårdar. Järvsö Hembygdsförening arrangerar varje år ett omfattande sommarprogram för både barn och vuxna med guidningar, temautställningar och dräktstämma. En audioguide kan hyras med gårdens historia levandegjord.

Här har också filmer som Driver dagg faller regn och All jordens fröjd spelats in. Driver dagg faller regn kan du se på Youtube här.

Karlsgårdsspelet 2017

11, 12, 18 och 19 augusti kl 22
Efter ett år i träda är Karlsgårdsspelet tillbaka! Ljus- och ljudspelet om gårdens historia. En magisk upplevelse på 60 minuter med start kl 22.
Entré 150 kr, medlemmar i Järvsö Hembygdsförening 100 kr, barn/ungdom upp till 12 år gratis.

Upplev en helkväll på Karls!
Börja med skymningsguidning, ta sedan en fikastund och njut av utsikten mot Ljusnan, lyssna till underhållning och delta i allsång, avsluta till sist med det magiska Karlsgårdsspelet!

Passa även på att gå skymningsguidning i lyktans sken i stugorna kl 20. Ingår i entrépriset för Karlsgårdsspelet för begränsat antal, kom i tid!
Caféet öppet från kl 20 med servering av ostkaka från Järvsö, hembakat kaffebröd.
Underhållning ca 20:30 med en stunds allsång. Järvsökvartetten den 11 & 12 augusti. Bosse och Ammy Persson den 18 & 19 augusti.

kl 20:00 – Caféet öppnar  •  Skymningsguidning! (begränsat antal)
kl 20:30 – Underhållning med en stunds allsång
kl 22:00 – Ljud- & ljusspelet börjar!

Telefon 0651-30 08 71.