Klicka på länken nedan för att läsa årets sommarbrev!
Sommarbrev 2017

Här kan du se och ladda ner årets sommarprogram!
Sommarprogram 2017

Nedan kan du också se sommarprogrammet, men här med lite utförligare information om några aktiviteter!

Sommarprogram 2017:

SVERIGES NATIONALDAG PÅ STENEGÅRD
Tisdag 6 juni kl 14
Nationaldagsfirande på lilla scenen i Barnens Stenegård. Utdelning av Järvsö Rotarys ledarstipendium. På Träteatern mellan kl 11-16 finns Tillitsverket med upplevelseutställningen Skapa Leka Lyssna. Utställningen bjuder in barn och vuxna till gemensamma upplevelser om den lekande, skapande människan.
Se vidare annonsering. Mer information på www.stenegard.com

RÖJARDAG & RÖJARFEST
Söndag 11 juni
Vi röjer sly i alla Järvsös byar under dagen – anmälan till byombudet. Avslutas med Röjarfest på Stenegård kl 18 med byakamp, mat och underhållning. Se vidare annonsering. Mer information på www.rojardan.se

SVEDBOVALLEN ÖPPNAR FÖR SÄSONGEN
Måndag 12 juni kl 12-17
Hälsinglands enda levande fäbod. Djur, mathantverk och fäbodcafé. Öppet mellan 12 juni – 6 augusti, alla dagar kl 12-17. Mer information på www.svedbovallen.se

SLÖJDVERKSTAD FÖR BARN
Tisdag – Torsdag
13-15 juni kl 10-15
Västra Hälsinglands Slöjdförening håller slöjdverkstad på Stenegård för barn 9-12 år. Temat är vatten. Vi tovar en termos, gör fiskespö med flöte, ankrejs i fontänen med bark-ankor, gör egna jätte-såpbubblor och bygger vattenhjul m.m. Ingen avgift, lunch och fika bjuds barnen på. Anmälan till Stenegårds Informationscentrum 0651-34 00 21.

Måndag 19 juni kl 10-14
Träffa djuren och hjälp till med dagens sysslor på Svedbovallen – bli fäbodstinta/dräng för en dag! Från 6 år, begränsat antal platser. Pris 390 kr inkl. lunch och fika. Boka din plats hos Turistbyrån i Järvsö 0651-403 06 eller info@jarvso.se

FÖRESTÄLLNING MED HÄLSINGE LÅTVERKSTAD – TIDEN
Tisdag, onsdag och torsdag 20-22 juni kl 19
30 ungdomar från Hälsingland spelar, sjunger och dansar sig igenom den nyskrivna föreställningen Tiden på Träteatern, Stenegård. Biljetter köps på www.kulturbiljetter.se eller bokas via Stenegårds Informationscentrum 0651-34 00 21. Entré: 180 kr inkl serviceavgift. Fri entré för ungdomar t.o.m. 18 år. Mer information på www.halsingelatverkstad.net

MIDSOMMARAFTON PÅ STENEGÅRD
Fredag 23 juni
kl 10 – Smyckning av midsommarstången. Alla barn och vuxna välkomna.
kl 12 – Bind din egen krans, medtag gärna blommor.
kl 13 – Program med Järvsö Spelmanslag och Järvsö Folkdanslag. Dans kring stången under Anna och Elida Thunells ledning. Utdelning av Rolf Westerlunds stipendium – I Rolfs anda. Servering av kaffe, korv och glass.
Entré 50 kr. Alla i folkdräkt samt barn/ungdom under 15 år – gratis entré.

KYRKBÅTSRODD PÅ MIDSOMMARDAGEN
Lördag 24 juni kl 10:30
Kyrkbåten anländer till Kyrkön. Mats Fack berättar om kyrkbåtens bruk och om Järvsödräkten. Roddare och spelmän tågar upp till kyrkan och Järvsö-mässan. Efter gudstjänstens slut sker STIPENDIEUTDELNING JÄRVSÖ FÖRR OCH NU

HÄLSINGEGÅRDEN KARLS ÖPPNAR FÖR SÄSONGEN
Måndag 26 juni kl 11-16
Öppet mellan 26 juni – 19 augusti, måndag till lördag kl 11-16. Dagliga guidningar. Gårdscafé. Telefon 0651-30 08 71.

Måndag 26 juni kl 10-14

Tisdag 27 juni kl 15-17
Att ta hand om djuren, mjölka, och göra goda produkter är själva kärnan i fäbodens verksamhet. Nu erbjuds du en unik möjlighet att få vara med på kvällsmjölkningen på Svedbovallen. Du får delta under själva mjölkningen med tillhörande sysslor. Vi avslutar med provsmakning av vår fjällkomjölk! Pris 250 kr per person, barn under 12 år halva priset i vuxet sällskap. Ett fåtal platser. Boka din plats hos Turistbyrån i Järvsö 0651-403 06 eller info@jarvso.se

WORKSHOP PÅ SVEDBOVALLEN: FÄBODENS MUSIK – ARBETETS BÄSTA VÄN
Torsdag 29 juni kl 13-15
Fäbodmiljön har alltid varit en plats där sången har haft en stor betydelse som arbetsredskap och underhållning. I denna kurs på får ni lära er flera sorters vallvisor från olika håll i Sverige samt varför dessa sånger användes och vad texterna egentligen hade för budskap. Ledare: Luise Rube. Pris 295 kr. Fika finns att köpa. Platserna är begränsade. Inga förkunskaper krävs. Boka din plats hos Turistbyrån i Järvsö 0651-403 06 eller info@jarvso.se

VANDRING TILL GRUVBERGSGRUVAN
Lördag 1 juli kl 13
Samling på vändplanen vid Bränna – i byn Bondarv. Medtag eget fika och rejäla skor. Telefon 073-663 96 68.

ARBETE OCH REDSKAP
Lördag 1 juli kl 12
Invigning av årets tema på Karls – Om arbetet på en gård. Gårdscafé. Telefon 0651-30 08 71.

Lördag och söndag 1-2 juli kl 13-16
Bergmans skojegård i genuin miljö ca 20 km från Järvsö centrum. Guidad visning. Telefon 070-663 96 68, 0651-408 88 eller 070-287 81 63.

Måndag 3 juli kl 11:30
Hur man bodde och levde förr. Specialvisning för barn 5-16 år, ca 40 min. Entré 50 kr inkl. saft och bulle. Telefon 0651-30 08 71.

Måndag 3 juli kl 10-14

MOLÄTA
Måndag 3 juli kl 14-21
Järvsö LRF arrangerar en trevlig eftermiddag och kväll på Stenegård. Med provsmakning av lokal mat från bygden. Järvsö Hembygdsförening serverar kôlbullar. Underhållning. Se vidare annonsering.

Tisdag 4 juli kl 12-15
Rockstûgefôlke visar och lär ut traditionellt hantverk från orten.
Gårdscafé. Telefon 0651-30 08 71.

Tisdag 4 juli kl 15-17

KULTURHISTORISK FILMKVÄLL
Onsdag 5 juli kl 18
Hälsingefilmer av Erik Eriksson visas ovanpå Gårdsrestaurangen, Stenegård. Paus med servering.

KORGSTÄMMA PÅ STENEGÅRD
Torsdag, fredag och lördag 6-8 juli kl 11-17
Korgmakare från Sverige, Danmark, Norge och Finland visar sin tillverkning och säljer sina korgar på Stenegårds loge. Se vidare annonsering. Mer information på www.stenegard.com

MUSIKCAFÉ / LOGDANS
Torsdag 6 juli
kl 17:30 – Danskurs i hambo och schottis. Ingen föranmälan.
kl 19 – Spelmän spelar upp till dans på Anders-Pers mitt i Järvsö. Servering. Entré 50 kr. Dansen sker på den nybyggda trätrallen utomhus. Medverkande spelmän: Järvsö Spelmanslag, Staffan Jonsson och Samantha Ohlanders, med flera.

HÄLSINGEHAMBON HÅRGA-ARBRÅ-JÄRVSÖ
Lördag 8 juli
Festlig finalkväll på Stenegårds dansbana. Entré 50 kr. Se vidare annonsering. Mer information på www.halsingehambon.com

Lördag och söndag 8-9 juli kl 13-16

DRÄKTSTÄMMA – DRÄKTMARKNAD PÅ KARLS
Söndag 9 juli kl 11-15
Visning av dräkter med anknytning till årets tema kl 12. Tillverkning och försäljning av dräkter och dräktdelar. Rockstûgefôlke visar sina hantverk, i samarbete med Gästrike-Hälsinge Hembygdsförbund, Kulturutveckling Region Gävleborg, Västra Hälsinglands slöjdförening och Studieförbundet Vuxenskolan.
Gårdscafé. Entré 100 kr. Dräktklädda gratis entré. Telefon 0651-30 08 71.

Måndag 10 juli kl 11:30

Måndag 10 juli kl 10-14

BERÄTTARKVÄLL PÅ HEMBYGDSGÅRDEN
Järvsömåleri på dörrar, tak, väggar och skåp
Måndag 10 juli kl 18
Anders Assis ansvarig för folkkonst på Ljusdalsbygdens museum, berättar vad man vet om det typiska Järvsömåleriet. Vi håller till i Svensbyggningen och kaffe med dopp dukas sedan upp inne på hembygdsgården. Entré 150 kr, kaffe med bröd ingår.

Tisdag 11 juli kl 12-15

Tisdag 11 juli kl 15-17

BESÖK PÅ VÄRLDSARVSGÅRDEN KRISTOFERS
Tisdag 11 juli kl 18
Välkommen att besöka en levande hälsingegård med väggmålningar av allmogemålare Anders Ädel. Stephanie Cassel och Per Kristofers visar och berättar. Entré 170 kr. Kaffe med bröd ingår. Samling utanför Stenegårds Världsarvscentrum kl 18 för gemensam promenad. Hemsida www.kristofers.se

STRÖVTÅG TILL JÄRVSÖKLACK
Onsdag 12 juli kl 18
Samling vid Klackens parkering. Gemensam vandring till toppen (ca 45 min), Jan Eriksson från Nordsjö tar täten. Medtag eget fika och rejäla skor.

VISNING AV FRISKS MODELLER
Torsdag 13 juli kl 14 och 15
Marcus Frisks välgjorda miniatyrmodeller som speglar 1800-talets mekanisering och arbetsliv i Järvsö, visas på hembygdsgården kl 14 och kl 15. Entré 100 kr, barn upp till 15 år gratis. Fika 50 kr.

KURS PÅ SVEDBOVALLEN: FÄBODSLÖJD FÖR HEM OCH TRÄDGÅRD
Lördag 15 juli kl 10-17
Vi bygger mobila staket för att stänga in eller ut höns eller andra smådjur, eller som vindskydd för odlingar och insynsskydd. Vi lär oss en gammal teknik som finns i Storbritannien men som vi nu översatt till vår lokala hälsingegran. Vi visar även hur man kan bygga stöd för plantor, göra länkar till trägårdsdörrar, björkkvastar m.m. Det du tillverkar tar du med dig hem. Inga förkunskaper krävs. Ledare: Dietrich Staemmler. Kursavgift 750 kr – fika ingår, lunch tar du med själv. Enklare rätter finns att köpa på fäboden. Boka din plats hos Turistbyrån i Järvsö 0651-403 06 info@jarvso.se

Lördag och söndag 15-16 juli kl 13-16

SKOGENS DAG
Måndag 17 juli kl 11-16
Gör en bilutflykt och ta vara på det unika tillfället att bekanta dig med byarna och fäbodvallarna på skogen. Stanna till vid statyn Skogshuggaren i Byvallen. Avsluta dagen med mat och musik på Harsagården kl 17.

Fluren – Finnarna från Svedåsen var de första inbyggarna. Här blomstrade sågverksamhet. Huggare och timmerkörare befolkade skogen. Idag växer nygamla hus fram. Katarina och Tor Wådell med familj visar och berättar. Kaffe med dopp finns att köpa. Veteranbilsutställning. Pris till mest intressanta fordon samt Flurens kulturpris delas ut vid 12-tiden.

Hästberg – En plats med vidunderlig utsikt över blånande berg. Byborna tar emot och berättar om sin bys historia från de första svedjefinnarna och framåt. I den gamla skolan finns unika bilder från livet på Berget. Mellan kl 11-15 ordnas loppis. På Hästberg kan du duka upp eget fika.

Svedbovallen – Fribetande fjällkor, får och getter. Fäbodcafé och försäljning av fäbodprodukter mellan kl 12-17.

Sidskogen – Ytterligare en av Hälsinglands många vackra, idylliska byar. Här finns både björn, älg och varg in på knutarna.  Njut av utsikten vid den gamla dansbanan vid sjön. Bekanta dig med byborna, lyssna till musik, beskåda och köp lokalt hantverk och ät nygräddade kolbullar. Ge dig tid att titta in i gamla tiders kolarkoja.

Harsens fäbodmuseum – Har vackra gamla byggnader och vacker utsikt. Här finns alla föremål från fäbodtiden bevarade, bland annat många fina textilier. Gratis guidning mellan kl 10-13.

Måndag 17 juli kl 11:30

Tisdag – Söndag 18-23 juli kl 13-16

Tisdag 18 juli kl 12-15

Tisdag 18 juli kl 15-17

BESÖK PÅ VÄRLDSARVSGÅRDEN KRISTOFERS
Tisdag 18 juli kl 18

VISNING AV FRISKS MODELLER
Torsdag 20 juli kl 14 och 15

TURNÉSTOPP MED PROJEKTET UTMANA DEN URBANA NORMEN
Lördag och söndag 22-23 juli
I samarbete med hembygdsföreningen och Studieförbundet Vuxenskolan gör #ungapålandsbygdens projekt Utmana den urbana normen turnéstopp i Järvsö. Se vidare annonsering.

Måndag 24 juli kl 11:30

Hälsingesagor
Måndag 24 juli kl 18
Cecilia Bruce, känd från Messmörsteatern, delar med sig av några favoriter bland hälsingesagor. Vi håller till i Svensbyggningen och kaffe med dopp dukas sedan upp inne på hembygdsgården. Entré 150 kr, kaffe med bröd ingår.

Tisdag 25 juli kl 12-15

VISNING AV GAMLA PRÄSTGÅRDEN VID JÄRVSÖ KYRKA
Torsdag 27 juli kl 18
Samling vid runstenen vid prästgården. Karin Wallin Hedman guidar. Efter guidning serveras kaffe nere i Sockenstugan. Entré 150 kr, kaffe med bröd ingår.

SLÅTTERMORGON PÅ ANDERSVALLEN VID HÄSTBERG
Lördag 29 juli kl 7-11
Välkommen att prova forna tiders myrslåtter. Medtag kaffekorg. Vägen skyltad. Telefon 070-555 07 21.

SLÅTTERDAG MED HÖHÄSSJNING PÅ FJÄLLET I SANNA
Lördag 29 juli kl 13
Se och delta i slåtterarbetet. Häst och slåttermaskin finns också på plats.

Lördag och söndag 29-30 juli kl 13-16

Måndag 31 juli kl 11:30

FRILUFTSGUDSTJÄNST PÅ KARLS
Söndag 6 augusti kl 11
Under Gustaf Åhmans ledning. Vid dåligt väder äger gudstjänsten rum i gårdens herrstuga. Gårdscaféet öppet. Telefon 0651-30 08 71.

AVSLUTNING PÅ SVEDBOVALLEN FÖR SÄSONGEN
Söndag 6 augusti kl 12-17
Hälsinglands enda levande fäbod. Djur, mathantverk och fäbodcafé. Mer information på www.svedbovallen.se

Måndag 7 augusti kl 18
Carita Järvinen, tidigare fotomodell för bland annat Coco Chanel, visar och berättar om sina kläder. Vi håller till i Svensbyggningen och kaffe med dopp dukas sedan upp inne på hembygdsgården. Entré 150 kr, kaffe med bröd ingår.

KARLSGÅRDSSPELET
Fredag och lördag 11 och 12 augusti kl 22
Efter ett år i träda är Karlsgårdsspelet tillbaka! Ljus- och ljudspelet om gårdens historia. En magisk upplevelse på 60 minuter med start kl 22. Entré 150 kr, medlemmar i Järvsö Hembygdsförening 100 kr, barn/ungdom upp till 12 år gratis. Passa även på att gå skymningsguidning i stugorna kl 20 (begränsat antal), som ingår i entrépriset för Karlsgårdsspelet. Underhållning kl 20:30 av Järvsökvartetten med en stunds allsång. Caféet öppet från kl 20 med servering av ostkaka från Järvsö, hembakat kaffebröd och smörgås. Telefon 0651-30 08 71.
Läs mer här: http://jarvsohembygdsforening.se/karls/

LIV-ANTESTRÄFFEN I BODA – KONSERT & SPELMANSSTÄMMA
Söndag 13 augusti
kl 13 – Konsert av Järvsö Spelmanslag med vänner:
Anders Hall & Markus Räsenen. Karin Hjelm, Mats-Åke Hall & Per Jerfström.
kl 14Spelmansstämma i det lilla formatet. Startar med allspel och fortsätter med buskspel.
Kaffeservering. Frivilligt inträde. Telefon 0651-310 87 eller 070-658 50 60.

KARLSGÅRDSSPELET
Fredag och lördag 18 och 19 augusti kl 22
Efter ett år i träda är Karlsgårdsspelet tillbaka! Ljus- och ljudspelet om gårdens historia. En magisk upplevelse på 60 minuter med start kl 22. Entré 150 kr, medlemmar i Järvsö Hembygdsförening 100 kr, barn/ungdom upp till 12 år gratis. Passa även på att gå skymningsguidning i stugorna kl 20 (begränsat antal), som ingår i entrépriset för Karlsgårdsspelet. Underhållning kl 20:30 av Järvsökvartetten med en stunds allsång. Caféet öppet från kl 20 med servering av ostkaka från Järvsö, hembakat kaffebröd och smörgås. Telefon 0651-30 08 71.
Läs mer här: http://jarvsohembygdsforening.se/karls/

AVSLUTNING PÅ KARLS FÖR SÄSONGEN
Lördag 19 augusti kl 11-16
Guidningar och gårdscafé. Telefon 0651-30 08 71.

LINETS DAG VID VÄRLDSARVSGÅRDEN KRISTOFERS
Lördag 19 augusti kl 11-16
Ryck din bukett och bind din egen krans, ta med egen sax. Kaffeservering. Arrangör: Hälsinglands Linförening.